Utemaning 3 – Hoppa loppa

Denna veckas utemaning handlar om kreativitet och rörelse. De flesta har någon gång sett eller gjort en “loppa” med olika aktiviteter bakom varje flik. Denna gång handlar det om att göra en loppa med olika fysiska aktiviteter att utföra utomhus. Vi ger er några förslag men det är bara fantasin som sätter gränsen! Var gärna kreativa tillsammans med barnet. Speciellt om barnet är lite äldre.

En loppa kan en dessutom enkelt packa med sig och ha med för att aktivera er på olika platser. Efter att ni gjort denna utemaning, spara loppan och använd vid olika tillfällen. Perfekt pausunderhållning.

Material och förberedelser

För att skapa en loppa behöver du: papper, penna och sax, gärna även färgpennor eller tuschpennor.

Gör så här

Vik en loppa. Om du inte vet hur kolla in vår film. Gör det gärna tillsammans med ditt barn. Lyft upp flikarna och skriv dit olika rörelseaktiviteter. Fäll ner flikarna och färglägg varje flik eller numrera dem.

Så här viker du en loppa.

Nu är loppan klar och det är dags att bege sig ut och använda den. Välj själv om ni vill gå ut precis utanför hemmet eller om ni vill ta er längre iväg.

Turas om att vara den som håller i loppan och den som får säga en siffra och välja en färg.

Personen med loppan ber en annan person att säga en siffra mellan ett och tio och räknar sedan samtidigt som loppan öppnas åt olika håll.

När man kommer till rätt siffra stannar man och där får den som valt siffra nu välja en färg. Lyft på fliken och läs vad för aktivitet som ska utföras. Alla som är med utför då aktiviteten.

Sen är det nästas tur att välja och så fortsätter man så tills man testat alla aktiviteterna eller ännu längre.

Aktivitetstips till loppan, för alla:

  • Gör 5 upphopp
  • Snurra 2 varv
  • Hoppa 10 gånger
  • Spring och nudda 3 träd
  • Spring runt en lyktstolpe eller ett träd
  • Dansa
  • Slå en kullerbytta

För de lite äldre barnen:

  • Hoppa upp och snurra 2 gånger.
  • Spring 3 lyktstolpar framåt eller 100 m.
  • Gå 100 steg baklänges
  • Hoppa 10 gånger på vart ben
  • Balansera på trottoarkanten eller gå 100 steg på tå.
  • Gör 10 sprattelgubbar

Variant

Välj om ni vill göra alla aktiviteterna på samma ställe eller om ni vill förflytta er mellan varje loppaktivitet.

För de äldre barnen kan ni göra rörelseaktiviteterna mer avancerade. Kanske skriva in olika träningsmoment som ex armhävningar, upphopp, planka etc… Kanske även någon pulshöjande aktivitet som att springa på stället 1 min eller liknande. Nu kan hela familjen få ett träningspass ihop genom att använda loppan. Ni väljer själv hur länge ni vill köra.

Färdigheter

I denna utemaning tränar vi kreativitet, rörelseglädje, räkna, färger, grov- och finmotorik.

Tillsammans är vi starkare

Gå med i vår VIP Facebook-grupp och berätta att ni utfört veckans Utemaning: https://www.facebook.com/groups/1178124189011639 

Lägg gärna upp en bild på Instagram för att inspirera ännu fler att anta veckans Utemaning. Tillsammans kan vi få fler barn i rörelse. Använd hashtagen: #Utemaning och tagga gärna oss @utebarn.se så vi få se alla härliga bilder. 

Veckans Utemaning

Utebarn.se är initiativtagare av Veckans utemaning och vårt syfte är att öka rörelsen hos barn. Endast 1/3 av barnen i Sverige rör på sig tillräckligt och stillasittandet är som störst när barnen är hemma med sina föräldrar. Det vill vi ändra på. Vi vill hjälpa föräldrar att hitta idéerna och inspirera till mer rörelse i vardagen. Det behöver inte vara så svårt och vi garanterar att ni kommer få många roliga stunder ihop!

Funderar du fortfarande på om Veckans Utemaning är något för dig? Sluta fundera och haka på! Genomför det på ett sätt så det passar dig så kommer det bli super roligt! 

Kampanjen stöds av våra vänner på Gneis som gör funktions- och utekläder för barn av hög kvalitet. Gneis har precis som vi en passion för att barn ska få vara ute och röra på sig mer. 

Gneis funktionskläder

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *