41 – Röstånga Camping

I veckan som gick fick vi äran att vara testfamilj åt Familjens Reseguide och bodde på Röstånga Camping i tre nätter och vi blev positivt överraskade! Då vi bor i Malmö ligger Röstånga inte så många mil bort och först kändes det lite märkligt att semesterpacka bilen och inte ta sig längre bort än 45 minuters körning… Men det var inte så tokigt ändå får jag ju erkänna! :) Semester hemmavid har absolut sina fördelar! Dels är det kort tid i bil, vilket ju absolut är skönt med två små barn. Och dessutom kan en få besök, vilket ju är jättetrevligt! Röstånga Camping

Här publicerar jag delar av den artikel jag skrev för Familjens Reseguide och om någon vill läsa Röstånga Camping och bad – med Skånes vildmark som granne i sin helhet går det såklart jättebra. Här på utebarn.se publicerar jag däremot mer om vandringen vi gjorde…

Oavsett om du söker en aktiv semester innehållande utmanande vandring i ett av Skånes vackraste vandringsområden, kanotpaddling och bmx-cykling eller bara vill ligga vid poolen och njuta av lugn och ro är Röstånga Camping och bad ett bra val. Med Söderåsens Nationalpark bara några kilometer bort och stor uppvärmd pool med vattenrutschkana på området kan Röstånga camping verkligen erbjuda det mesta en har att önska på campingsemestern!

IMG_8718Måndagen bjöd på härlig vandring i Söderåsens Nationalpark som ligger bara 4km bort. Tuff terräng vissa delar men med lite envishet, god fika och stor längtan efter utmaning gjorde att vi alla, även 3-åringen, såg dagen som ett äventyr! Barnvagn funkar i delar av området, bärstol eller bärsele är att föredra om en har mindre barn med sig. Vi körde de 4km bort till Söderåsens Nationalpark och personalen på Naturum hade stor kunskap om närområdet. Vi plockade en karta för dagens vandring och ytterligare en som visade vandringsförslag i Klåverödsområdet. Denna dag hade vi dessutom fått besök av barnens farfar som också ville följa med oss och vandra, en stor fördel med att semestra inte så långt hemifrån är det här med att få dagsbesök! Verkligen trevligt! Vi diskuterade lite fram och tillbaka vilken runda vi skulle vandra och då vi var utrustade med både bärstol, bärsele och bra barnvagn för ändamålet valde vi den blå slingan. Den blå slingan börjar med ett ganska rejäl backe uppför hela ravinkanten. Några pauser på vägen och så var vi uppe. 3-åringen mäkta stolt över att ha orkat gå uppför hela denna branta backe!

Väl uppe för branten väntade den fantastiskt vackraIMG_8740 och ganska lätta vandringen längs ravinens kant, förbi Hjortutsprånget, och ända längst in i ravinens spets. Vandringen här är mestadels relativt lättgången stig eller grusväg innan leden vänder av och går neråt igen. Detta är strax efter att man passerat Liagården, en raststuga där man får övernatta gratis och hämta vatten i brunnen på gårdsplanen. Här lunchade vi och laddade för nedgången i ravinen och stigen tillbaka till ravinens början och vår parkerade bil. Ner kom vi och vi bar vagnen endast korta sträckor, över nån stenbumling och något nedfallet träd. Men sedan mötte vi ett par vandrare som påminde oss om att stigen fram till spången var tuff terräng, framför allt för vagn. Jag har vandrat flertalet gånger just här men detta hade jag glömt. Troligen för att jag aldrig tidigare haft vagn med utan enbart gått här med andra som också vandrat på i grova kängor utan problem. Så vi fick göra omfall. Och dela på oss. Jag tog dottern i bärsele på magen medan resten av gruppen tog sig uppåt igen och tillbaks till Liagården. Därifrån en kort promenad ut till grusvägen där jag mötte upp med bilen efter att ha gått tillbaka till parkeringen själv

Tillbaka på campingen lockade badet trots den relativt svala temperaturen i luften. Så himla skönt att bassängen var uppvärmd även om det efter en stunds badande ändå blev ganska kallt IMG_8912och sonen hackade tänder och faktiskt gick med på att byta badkläderna mot en torr och varm handduk! Vattenrutschkanan provade vi också såklart och den var en höjdare tyckte vi allihop!

Med måndagens härliga vandring i färskt minne var beslutet inte svårt att packa ihop för en mindre vandring även under tisdagsförmiddagen. Då blev det en kortare runda i Klåveröds strövområde och var lika härlig den! Turen gick var leden vid Skorstensdalen och nog var det en häftig skorsten som höjde sig över oss mitt där i dalen! Väl värt ett besök.