Nordic Cab Explorer
Sponsrat inlägg i samarbete med Nordic Cab.
Testpersoner
Vi som testat Nordic Cab Explorer är framförallt den ena av familjerna utebarn.se. Och då med två barn på ca 3 och 1 år. Läs gärna vår första lite kortare utvärdering av vagnen. Nu i februari 2018 uppdaterar vi detta inlägg då ytterligare en familj med barn i åldrarna 5 och 2,5 har testat vagnen under en längre period.
Grundläggande info
Märke: Nordic Cab
Modell: Explorer
Årsmodell: 2016
Färg: Röd
Grundutförande: Vagnen säljs i två paket, 2-i-1 samt 5-i-1. 2-i-1 innehåller chassi, två 20″ hjul bak, ett svängbart 7″ hjul fram, arm för cykelfäste samt vimpel. 5-i-1 innehåller utöver 2-i-1-paketet även 16″ löp-/terränghjul fram, medar för skidåkning samt sele för vandring eller skidåkning.
Tillbehör: Större löp-/terränghjul, babysäte, åkpåse för ett eller två barn, förvaringsskydd, hundkit och -sele, huvudstöd, förvaringsväska, ryggstöd för individuell sittposition, regnskydd och dubbdäck.
Mått: se längst ner
Sittdel och sele
Chassi
Chassit består av en stabil bottenlåda i hårdplast. Fördelen med detta är att den tål att klättras i och ur många gånger, även med leriga kängor. Botten har några hål för vatten att rinna ut genom. Resten av vagnen är en konstruktion av aluminium, grovt tyg och fönster med UV-skydd.
Sittdelen
Sittdelen är en vadderad bottenplatta med ett stöd undertill av en kloss av lätt vikt. Denna kloss gör sitsen stabil. Ryggstödet är en stor tygdel över hela bredden och höjden. Detta gör att när ryggstödet ska fällas måste båda barnen luta. Funkar bra sålänge båda barnen är vakna eller båda barnen sover samtidigt men om endast ett barn sover får det vakna barnet inget ryggstöd. Detta problem kan lösas genom att köpa till ett separat ryggstöd, men detta har vi inte testat.
Justerbart ryggstöd och fullt liggläge
Sätet och ryggstödet kan regleras i vilken vinkel som helst, från helt sittande till helt liggande. Detta justeras genom att hela sätet skjuts fram eller bak i tre olika steg samt att två remmar bakom ryggstödet lossas eller spänns. Denna funktion är relativt enkel när barnet inte sitter i vagnen. Men ganska svårt är det att skjuta sitsen framåt när ett barn sitter i vagnen.
Ryggstödet däremot är enkelt att justera även med barn i vagnen. Ryggstödet består av ett grovt tyg och en rundstav i ovankant.Inuti tygdelen finns på 2/3 av ytan en hård platta som ger stabilitet, men översta delen av tyget saknar platta. Detta gör att ryggstödet inte är långt nog för ett större barn utan tenderar att säcka som en hängmatta när det lutas. Då ryggstödet helt och hållet delas av de två barnen tenderar de också att luta mot varandra och hamna i en hängande position när de somnar, vilket vi inte riktigt har gillat. Om en fäller ryggstödet fullt blir liggytan för kort för ett äldre barn.
Selen är en 5-punkt säkerhetssele för 2 barn. Vars ett 3-punktsbälte samt en gemensam midjerem.
Fönster, vädring, myggnät och vattentålighet
Vagnen har stora fönster i sidorna samt framtill med UV-filter. Bak på vagnen finns också ett mindre fönster för att kunna titta in till barnen. Samtliga fönster på sidan samt fram har dessutom en ”gardin” att sätta för, för att ytterligare kunna skydda mot solljus. Denna gardin är fast monterad och dras fram och fästs med kardborre.
Hela fronten på vagnen kan öppnas för att göra vagnen luftig. Även bakre delen av vagnen har en mindre lucka som går att öppna för att vädra rakt igenom vagnen. Om vagnen däremot är fullpackad baktill täcks denna vädring helt. Vagnen sakar vädring i sidorna.
Myggnät
Myggnät kan sättas för öppningen helt separat eller tillsammans med framfönstret. Även på den mindre luckan där bak finns myggnät.
Vattentålighet
Vattentåligheten i Nordic Cab Explorer lämnar mer att önska. Tyget i sig känns vattentåligt och har inte släppt igenom vatten de gånger vi varit ute i regn. Därmot i sömmarna läcker det igenom vatten relativt snabbt. På bara en kvart i kraftigt regn droppade det genom sömmarna i taket och ner på barnen som satt i. Något jag inte förväntade mig… Det finns dock ett separat regnskydd att köpa till som vi inte testat.
Handtag
Nordic Cab Explorer har ett justerbart infälltbart handtag. Handtaget är lätt att justera men sitter dock lite löst.
Den stora nackdelen med detta handtag är att det sitter väldigt högt upp. Vagnen är i sin uppdaterade version höjd för att passa även längre barn högre upp i åldrarna. Detta gör att handtaget hamnar högt. Om jag sänker handtaget ett steg hamnar handtaget så nära vagnen att jag gång på gång slår i vagnen med fötterna. Men för den som är lång och som många därmed har problem med att handtag på vagnar sitter för lågt så är detta istället en stor fördel. När jag går på plan mark eller har det svängbara hjulet på är detta inte ett så stort problem. Det är först när det stora framhjulet används som jag måste häva mig uppåt varje gång jag ska svänga vagnen.
Liggdel och babysäte
Har vi tyvärr inte testat, men det finns ett halvliggande babysäte att fästa i vagnen. Dock rekommenderas ej cykling med barn förrän tidigast i ålder 8-10 mån.
Varukorg/packningsmöjlighet
Nordic Cab Explorer har ingen separat varukorg. Den har däremot en riktigt bra packningsvolym inuti vagnen sålänge ryggstödet på vagnen inte är i bakersta läget eller i liggande läge. Den rymmer då mer än någon annan vagn på marknaden skulle jag vilja påstå utan att egentligen ha gjort någon ordentlig jämförelse. Detta är vår absoluta favoritfunktion på denna vagn, den rymmer hur mycket som helst! :)
Inuti sittutrymmet i vagnen finns dessutom två mindre fickor för förvaring av småsaker, exempelvis vantar, vattenflaskor eller fina stenar.
Köp din Nordic Cab Explorer hos Babyland.
Broms, hjul och fjädring
Bromsen är en fotbroms som är enkel att komma åt och lätt att både låsa och lossa. Även med sandaler eller barfota… :)
Hjulen är lufthjul med vanlig cykelslang av mindre sort och under lång tids testande har vi endast fått punktering en gång. Dock släpper de ut lite luft så de behöver pumpas med jämna mellanrum.
Hjulen är placerade en bit fram under bottenlådan. Problemet är dock att hjulupphängningen sitter så pass långt fram på vagnens botten att vagnen inte går att skumpa nerför trappor utan att plastbotten slår i trappan varje steg. En klar nackdel!!
Nordic Cab saknar helt fjädring och stötdämning, något som märks när vagnen körs i ojämn terräng eller cyklas med. Elias 3 år kommenterade vid skogskörning ”Oj, vad det skumpar!”. Vid promenad på asfalt och när marken är jämn är det inget som stör. Vagnen blir lite mjukare i sin körning när det stora lufthjulet fram används istället för det lilla svängbara i kompakt plast.
Användning som jogging-/terrängvagn
Det är lätt att konvertera vagnen från barnvagn med ett svängbart framhjul till löp-/terrängvagn! Två skenor sätts i sina fästen och sedan monteras det stora framhjulet i. Detta går att göra även med vantar på även om det är lite svårare. Det som är det svåra är (som vid de flesta liknande vagnar) att få framhjulet helt rakt isatt så att vagnen inte drar åt höger eller vänster.
Det höga handtaget gör det ganska svårt att springa eller gå i terräng med denna vagn om den är tungt lastad. Två barn á 9kg och 15kg räcker för att det ska bli för tungt för att kunna springa smidigt. Det går fortfarande att gå i terräng men då en behöver svänga behöver vagnen hävas ner för att det stora framhjulet lättare ska svänga. Och detta är ju jobbigare att göra gång på gång när handtaget sitter så pass högt.
Då vagnen saknar stötdämpning och fjädring skulle jag inte vilja varken springa eller gå i terräng längre sträckor med denna vagn. Barnen upplever det som skumpigt och det blir ingen mjuk och behaglig körning heller för den vuxne.
Denna vagn är dock riktigt bra att köra även i snö och sand. Stora hjul som rullar lätt gör vagnen helt ok att manövrera även i denna typ av underlag!
Användning som cykelvagn
Det är också lätt att konvertera vagnen till cykelvagn. Armen mellan cykeln och vagnen är lätt att sätta dit och har extra säkerhetsanordningar som håller vagnen på plats. Det medföljer också en vimpel att sätta på vagnen för att den skall synas bra i trafiken.
Som även vid användning av andra cykelvagnar välter en stillastående cykel lätt när vagnen är kopplad. Men även om cykeln ramlar står Nordic Cab Explorer stabilt kvar på rätt håll!
Nordic Cab Explorer lämpar sig väl för användning som cykelvagn när underlaget är jämt. Den rullar superlätt och med bra pumpade hjul blir det inte mycket tyngre att cykla. Lite tyngre blir det ju såklart men fullt hanterbart! Den är dock inte så rolig att cykla nerför trottoarkanter eller ojämnheter med då den saknar fjädring.
Reflexer
Nordic Cab Explorer har snyggt integrerade tydliga och rejäla reflexer 360grader runt vagnen. De stora bakhjulen har dessutom också separata reflexer. Till vagnen medföljer också en röd baklampa.
Hopfällning och att packa in i bilen
För att fälla ihop den här vagnen måste sitsen skjutas fram, ryggstödet fällas i liggande läge, handtaget fällas ner och två dragkedjor i tyget i sidorna öppnas. Vagnen fälls sedan ihop och blir inte större i yta än bottenlådan. Ärlig i sin storlek, den blir hopfälld den storleken som bottenlådan är.
Hjulen kan förvaras i vagnen när den är hopfälld.
Körkänsla och hanterbarhet
Första känslan är att vagnen är väldigt lätt att köra. Rullar otroligt lätt! Ligger tungt men är lätt.
Vagnens handtag sitter högt och det blir en konstig vinkel om det är nedåtlutad. Det höga handtaget ger en dålig hävstång när vagnen ska svängas och det stora hjulet är på. Det är inte heller helt lätt att manövrera vagnen in och ut genom ytterdörren. Detta eftersom höjden på handtaget i kombination med att handtaget korrekt påsatt sitter lite löst gör att det är tungt att lyfta den över tröskeln.
Trots utan fjädring helt ok komfort på jämnt underlag. Men då vagnen ska användas som löpvagn eller terrängvagn skulle vi helt klart önska fjädring.
Vagnen levereras delvis i byggsats men gick relativt smidigt att montera. Det som känns som den svaga länken är att tyget i vagnen håll ihop av dragkedjor som är avgörande för att vagnen ska vara uppfälld.
Jag har så dubbla känslor till den här vagnen. Å ena sidan är den fantastisk att packa med sig saker i, rullar lätt och det är lätt att sätta in barnen i den. Å andra sidan blir lutningen av ryggstödet aldrig riktigt bra trots att det är just denna funktion som är Nordic Cabs stora fördel jämfört med andra liknande typer av vagnar. (Numera har även Thule Chariot en multivagn med fällbart ryggstöd. Reds. anm.) Och det höga handtaget och hjulens placering gör att den aldrig riktigt blir så smidig och funktionell att använda. Så tyvärr, jag hade nog lite högre krav på en multivagn än vad just Nordic Cab Explorer kan ge mig. Möjligen kan Nordic Cabs nya vagn Urban ge vad jag önskar?
Mått & Vikt
Hopfälld: (B x L x H): 61 x 101 x 40,5 cm.
Uppfälld: (B x L x H) 79 x 90 x 107 cm.
Bredd inkl skidor: 82cm
Dörrbredd där vagnen kan komma igenom: 80cm
Sittdel:
Höjd (från sittdel till tak): 71cm
Sitsens djup: 25cm
Sitsens bredd: 54cm
Axelbredd: 30cm
Vikt:
Som cykelvagn (inklusive handtag): 14kg
Maxvikt för last: 50kg
Se fler mått och bilder på Nordic Cabs sida.
Du kan hitta Nordic Cab Explorer bl.a. hos Babyland.
Relaterat innehåll
-
FISKEWEEKEND I LANDSKRONA
Inga kommentarer | nov 18, 2019
-
Tärningsleken – tärning med färger
Inga kommentarer | okt 28, 2018
-
Handskar från Kuling – vattentäta och hållbara!
Inga kommentarer | feb 3, 2020
-
Liten springcykel
Inga kommentarer | aug 27, 2017