Thule Chariot Sport 2
Testpersoner
Vi som testat Thule Chariot är ena familjen utebarn.se . Vi har testat att använda denna vagn som enda syskonvagn, som löpvagn, som cykelvagn samt som terräng- & vandringsvagn.
Vill du köpa en Thule Chariot Sport kan du göra det hos ex. Outnorth.
Sammanfattning av Thule Chariot Sport 2
Det är en otroligt välgjord vagn. Många genomtänkta detaljer och väldigt hög kvalitet! Allra mest gillar vi möjligheten att kunna fälla sätena individuellt och att barnen sitter helt torra i vagnen oavsett väder!
Vi har utsatt vagnen för otaliga mils rullning, över stock och sten och i ur och skur. Och ”tyvärr” ser den fortfarande alldeles ny och nästan helt oanvänd ut… Så fin att vi fortfarande får kommentarer om att den ser helt ny ut. Sånär som på att tyget där barnen sitter med sina smutsiga stövlar och kängor blivit smutsigt. Och jag insåg när jag lyfte på sätet att där behöver dammsugas…
Den är väldigt enkel att köra, rullar superfint även med två barn i! Det stora löphjulet fram gör att vagnen med lätthet kan manövreras även i tuff terräng även om det såklart är lite svårare då vagnen bredare än en singelvagn.
Så sammanfattningsvis vill vi verkligen rekommendera Thules vagnar om en kan motivera priset för dem. För utöver några mindre förbättringsmöjligheter vi hittat är det väl priset på vagnarna som är nackdelen. Men då kvaliteten är så hög har vagnen ett stort andrahandsvärde och går att både ärva vidare eller sälja och få relativt mycket pengar tillbaka.
Köp din Thule Chariot 2 hos Outnorth
Grundläggande info
Märke: Thule Chariot
Modell: Sport 2
Årsmodell: 2017
Färg: Svart/blå
Grundutförande: Vagnen kan köpas i olika utförande beroende på vilken typ av aktivitet en vill att vagnen ska kunna användas till. Chassi, två 20″ hjul bak, cykelarm, skidmedar, 16″ löphjul fram samt mindre svängbara hjul fram.
Tillbehör: Sele för vandring och skidåkning, hängmatta för spädbarn (1-10mån), Baby Supporter (6-18mån), åkpåse (nyfödd-2år), Chariot Padding (foder till sätet för ökad komfort och enklare skötsel), Hydration Cage (flaskhållare), Cargo Rack (takräcke med möjlighet för mer packning), Cup Holder, Console (Organizer, förvaringsfick med dragkedja och mugghållare), joggingbromskit, förvaringsskyddssäck, extra fäste för cykel.
Mått: se längst ner
Sittdel och sele
Sittdelen i Thule Chariot Sport 2 är rymlig och bekväm för barn även upp till 3-4års ålder (100-110cm). För de mindre barnen rekommenderas en Baby Supporter för att barnet ska sitta bra. Framförallt längden på barnet är avgörande då vagnen ska användas för cykling. Detta då det kräver att barnet är tillräckligt långt för att barnets hjälm ska kunna vila i urgröpningen i ryggstödet. Om barnet är för kort får barnet en position där huvudet lätt faller framåt, särskilt om barnet somnar. Vi har löst detta problem genom att låta barnet sitta på en kudde eller ihopvikt filt. I jämförelse med en äldre Thule Chariot Cougar 1 där ryggstödet inte gick att fälla kan vi säga att problemet med att huvudet faller framåt är betydligt mindre i den nya uppdaterade versionen av Thules multisportvagnar!
Sitsen är gemensam för båda barnen men ryggstödet är tvådelat med individuellt fällbara säten! Ryggstöden går att fälla med en hand och glider smidigt.
Vagnen har en 5-punktsele med 5 fasta remmar. Detta innebär att om selen ska användas måste alla fem punkterna användas. En stor nackdel om man vill använda en åkpåse i vagnen. För då remmarna till 5-punktsselen inte går att trä av och på enkelt måste åkpåsen alltid sitta i eller alltid vara av. Det är alltså väldigt bökigt att göra som vi att variera åkpåsen mellan två olika vagnar. Detta resulterade i att vi inte använde selen då vi behövde använda åkpåsen.
Tillbehör
Vi har till denna vagn också testat Thule Console 2, en organizer med ett dragkedjefack samt två fack för vattenflaskor. Jag är fascinerad över hur ett tillbehör till en vagn kan förenkla så mycket! :) Otroligt nöjd med denna! Den sitter fast bra (inte som en löst hängande vi haft på vår cityvagn…) och är även enkel att ta av och på! En lite rolig detalj är att det på fickans bakre del finns ett litet hål att kunna sticka ut en hörlurssladd.
Fönster, ventilation, myggnät och vattentålighet
Thule Chariot Sport 2 har ett antal lösa paneler/regnskydd att ta av och på. Fördelen är att det går att anpassa vagnen precis efter behov men nackdelen är att dessa paneler/solskydd måste förvaras i förvaringspåsen/varukorgen baktill på vagnen då de inte används. Vilket gör att vagnens lite begränsade packningsmöjlighet ytterligare minskar.
Fönster, solskydd och myggnät
Thule Chariot Sport 2 har som grund fasta myggnät på båda sidorna av vagnen.
Framtill är vagnen helt öppen men ett myggnät går att dra ner ovanifrån och kan fästas med två krokar i nederkant samt dras för med blixtlås längs sidorna. Vagnen blir då helt tät för mygg och andra insekter!
En separat sol- & vindskyddande panel kan sättas framtill på vagnen. Denna sätts dit i skenorna på vagnen och kan därmed placeras exakt där det behövs. Vill en använda hela panelen så går det bra, men om ex endast en mindre del behövs rullas panelen ihop till önskad storlek och knäppts sedan fast på skenorna. En RIKTIGT smidig lösning! Detta gör att panelen går att användas till såväl solskydd som till vindskydd beroende på väder!
Ventilation
Ventilation i vagnen sker dels genom den stora öppningen framtill och dels genom meshtyget i ryggstödet på vagnen. Men då regnskyddet är nere sker endast vädring i vagnen bakom ryggen på barnet. Stor del av ryggdelen på vagnen är mesh vilket gör att ventilationen hela tiden garanteras. Men om packningsfacket i ryggen fylls totalt minskar dock ventilationen in i vagnen så det är ett observandum en varm och regnig sommardag!
På båda sidorna av vagnen sitter meshtyg som ventilerar bra. Om regnskydden över dessa två ventilerande partier används minskar ventilationen. Men det går att låta regnskyddet vara delvis öppet för att öka möjligheten för ventilation.
Regnskydd och vattentålighet
Utanpå de två myggnätsdelarna på sidorna av vagnen kan två lösa solskyddande mörka fönster sättas dit som regnskydd.
Över öppningen framtill kan ett helt genomskinligt regnskydd sättas dit. Detta regnskydd går över kanterna på vagnen och skyddar således helt och hållet vatten ovanifrån samt framifrån. Från sidorna och bakifrån skyddas vagnen dels av tyget och dels av regnskyddspanelen som sätts dit. Vi har ännu inte upplevt att barnen på något sätt blivit blöta.
En jämförelse kan göras med Thule Chariot Cougar 1-vagnen som vi själva använt under flera år. Till denna vagn såldes ett separat regnskydd som vi inte haft. Men barnet i vagnen har heller aldrig blivit blött. Vi har varit ute på dagsturer med vagnen i ur och skur. I hällregn, i snålblåst, i sol och i snö. Denna vagnen håller tätt! Vid en längre dagsvandring i tre timmars ösregn var lilla fröken E den enda som var helt och hållet torr. Detta trots att vi alla 7 som var ute hade skalkläder och skor av hög kvalitet.
Handtag
Vagnen har ett handtag som är ställbart i 5 olika lägen, samt helt uppfällt för att ta mindre plats vid exempelvis cykling eller då vagnen packas fälls ihop.
Handtaget är av ett behagligt material som inte blir kallt i händerna och som inte glider ifall det ex. regnar.
Liggdel och babysäte
Det finns ingen separat liggdel eller liggläge i en Thule Sport 2. Däremot går det att hänga i en hängmatta som små barn kan ligga i. Att sätta dit och ta bort denna hängmatta är dock lite pillrigt så en byter inte med lätthet mellan att ha ett större barn och en liten bebis på den aktuella platsen. Men väldigt mycket smidigare montering än den tidigare konstruktionen.
Varukorg/packningsmöjlighet
Baktill på vagnen finns dels ett mindre nätfack i ryggdelen på sittdelen. Men det finns också en större packpåse som hänger i en bygel på utsidan av ryggdelen på vagnen. Denna förvaring rymmer en hel del men kan också vara i vägen när en går/springer med vagnen. Det finns två spännremmar att dra in underdelen av förvaringen med och då försvinner detta problem.
Inuti sittdelen finns på varje sida, i fothöjd, två förvaringsfickor i nättyg. Dessa fickor är superbra att använda för exempelvis en vattenflaska, vantar eller någon liten leksak. Av oss väldigt väl använda!
Nackdelen med den tajta konstruktionen vid upphängningen av den bakre packpåsen/varukorgen är att om detta förvaringsfack fylls helt så slår ryggstödet i när ryggstödet är fällt inuti vagnen. Barnet som lutar mot det fällda sätet slår emot facket och ryggstödet tenderar att bukta lite in mot barnets rygg. Och det gör det också svårt att nå saker i förvaringsfacken då ryggstödet är fällt och barnen sover.
Broms, hjul och fjädring
Hjul
Vagnen består av ett grundchassi med två stora 20″ bakhjul och fäste framtill för att kunna variera aktivitet. De två stora bakhjulen samt det stora löphjulet fram är alla tre luftpumpade hjul men slang som går att köpa i ex. välsorterade livsmedelsbutiker.
De två svängbara framhjulen är massiva/punkteringsfria.
Broms
Thule Sport 2 är utrustad med skivbromsar styrda från handbroms i mitten på handtaget samt en parkeringsbroms som slås till med ena foten.
Skivbromsarna fungerar väldigt bra och är väldigt väl justerade redan vid leverans av vagnen. Efter en längre tids användning i grus, lera och regn behöver bromsarna lite service liksom en cykel med skivbromsar behöver.
Fjädring
Chariot Cougar 1 har bladfjädring som är ställbart efter barnets vikt. Vi upplever denna fjädring som väldigt bra och vi märker också på barnet som sitter i att fjädringen fungerar och uppskattas! Det blev extra tydligt när vi sedan testade en cykelvagn som helt saknade dämpning.. då blev kommentaren spontant ”oj, vilken skumpig vagn mamma!” av sonen på då 3 år.
Användning som joggingvagn/löpvagn
För att använda som joggingvagn eller för att vandra och promenera i terräng används det större framhjulet på 16″.
Vagnen rullar fantastiskt lätt, går i princip att köra den med bara ett par fingrar på vagnen. Även om det sitter två barn i vagnen! Det som kan vara ett problem när det stora löphjulet är på där framme är att vagnen ofta drar åt något håll. Det kräver lite fixande och trixande innan vagnen rullar rakt. Ofta handlar det om hur löphjulet är fastsatt i sitt fäste och där kan även väldigt små justeringar göra stor skillnad. Det skall dock sägas att vi har haft svårt att få till den där justeringen ordentligt. Även den lilla mojängen som ska hjälpa till att justera är svår att få till. Men troligen går det att få till några knep om vagnen används mer som joggingvagn.
Användning som vandrings- eller terrängvagn
I joggingutförande är en Thule Chariot Sport 2 fascinerande bra och enkel att köra. Man manövrerar enkel över rötter och stenar längs stigarna och tack vare sina stora hjul är markfrigången riktigt bra. Om en dessutom siktar på hindret med ett av de stora bakhjulen går chassit så gott som alltid fritt där vi har tagit oss fram! Nedan visar vi två filmer på hur enkelt vagnen går att köra på grusgångar och upp på en klipphäll. Notera att upp på klipphällen visar vi dock utan barn då barnet i detta fall hellre ville bestiga berget själv! (Vilket visar på att det är på barnens villkor vi gör alla våra användartester… :) Reds. anm.) Filmerna är dock på en Chariot Cougar 1, men då vår upplevelse är att det i princip är lika enkelt med Sport 2-vagnen väljer vi att visa filmklippen även här. Det skall dock poängteras att det blir aningen knöligare eftersom att vagnen är bredare.
Användning som cykelvagn
Som cykelvagn rullar denna vagn väldigt lätt så länge hjulen är väl pumpade. En märker stor skillnad på hur tungt det blir att cykla med cykelvagn om vagnens hjul inte är tillräckligt pumpade. (Men detta gäller ju alla cykelvagnar och inte bara denna modell!)
Vagnen är också utrustad med ett lås på cykelarmen så att vagnen kan låsas fast på cykeln. Denna mekanism var lite klurig att få av och på de första gångerna innan vi lärde oss knepen, men när vi sedan gjort det några gånger går det enkelt.
Reflexer
Runt hela vagnen finns reflex så det är 360° synlighet. Reflexerna består av en linje längs båda sidorna av vagnen samt längs locket på förvaringspåsen baktill. Utöver detta har vagnen baktill två röda reflexer samt framtill två vita reflexer. Samt att de båda stora hjulen har en reflexlinje runt på hela däcket.
Hopfällning och att packa in i bilen
Vagnen har ett antal moment för att fällas ihop. Om vagnen ska bli så liten som möjligt måste alla hjulen tas av, handtaget vikas in, förvaringsväskan tömmas och fällas upp och slutligen ska chassit fällas ihop. I det hopfällda chassit får alla delar plats så när vagnen ska läggas in i bilen kan en lyfta in ett helt ”paket” och allt finns med. Den stora nackdelen på de äldre versionerna av vagnarna är nu åtgärdat och vagnen blir hopfälld väldigt mycket kortare än de tidigare! Det blir ett bra, kompakt paket. Men som enda syskonvagn kan detta moment tyckas vara lite väl bökigt om vagnen ska packas i och ur bilen mycket.
Mått & Vikt
Hopfälld: 85.5 x 76 x 37.5 cm
Uppfälld: 135 (96 med svängbara hjul fram) × 83 × 76 cm
Dörrbredd där vagnen kan komma igenom: 80 cm
Höjd på handtag: 88-113 i cm i 5 olika lägen
Sittdel:
Sitthöjd: 68cm
Sitsens djup: 19cm
Sitsens bredd: 55cm
Axelbredd: 54 cm
Vikt:
Vikt: 15,9 kg
Maxvikt för last: 45kg
Se fler mått och bilder på Thules sida.
Relaterat innehåll
-
3 – plocka pinnar?
Inga kommentarer | nov 24, 2015
-
Test skaljackor
Inga kommentarer | jun 3, 2015
-
Babymonitor för utefamiljen
Inga kommentarer | dec 13, 2016
-
Ängavallen
Inga kommentarer | apr 12, 2017