Thule Chariot Cougar 1
Testpersoner
Vi som testat Thule Chariot Cougar 1 är framför allt en av familjerna utebarn.se. Den vagn som finns med på bilder och filmer nedan köpte vi våren 2013 och det har kommit ett par olika uppdaterade versioner sedan dess. Vi har använt vagnen under flera år både som vardagsvagn, cykelvagn samt löp- och terrängvagn. Vagnen Thule Chariot Cougar 1 säljs inte längre utan är uppdaterad till Thules nya serie av multisportvagnar. Men då många fortfarande har dessa vagnar av äldre modell och de har ett högt andrahandsvärde gör vi ändå denna recension.
Vill du istället köpa en ny Thulevagn kan du göra det hos ex. Outnorth.
Grundläggande info
Märke: Thule Chariot
Modell: Cougar 1
Årsmodell: 2013
Färg: Röd
Grundutförande: Vagnen såldes i grundutförande med chassi, två 20″ hjul bak och cykelarm.
Tillbehör: Två 8″ svängbara framhjul, 16″ löphjul, skidor, sele för vandring och skidåkning, hängmatta för spädbarn (1-10mån), Baby Supporter (6-18mån), åkpåse (nyfödd-2år), Chariot Padding (foder till sätet för ökad komfort och enklare skötsel), Cargo Rack (”takräcke”), Hydration Cage (flaskhållare), Cup Holder, Console (Organizer, förvaringsfick med dragkedja och mugghållare, joggingbromskit, förvaringsskyddssäck, extra fäste för cykel.
Mått: se längst ner
Sittdel och sele
Sittdelen i Thule Chariot Cougar 1 är rymlig och bekväm för barn även upp till 3-4års ålder (100-110cm). För de mindre barnen rekommenderas en Baby Supporter för at barnet ska sitta bra. Framförallt längden på barnet är avgörande då vagnen ska användas för cykling. Detta då det kräver att barnet är tillräckligt långt för att barnets hjälm ska kunna vila i urgröpningen i ryggstödet. Om barnet är för kort får barnet en position där huvudet lätt faller framåt, särskilt om barnet somnar. Vi har löst detta problem genom att låta barnet sitta på en kudde eller ihopvikt filt.
Sitsen är en avtagbar dyna i meshtyg som är lätt att dammsuga eller tvätta vid behov. Ryggstödet däremot är fast.
Vagnen har en 5-punktsele som består av ett separat midjeband samt trepunktsele med grenrem samt axelremmar. Denna lösning upplever vi som väldigt smidig. Vid promenad kan endast midjeremmen användas och vid cykling fäller vi också upp och sätter dit 3-punktsdelen.
Fönster, ventilation, myggnät och vattentålighet
Fönster och myggnät
Cougar 1 har fasta solskyddande mörka fönster på båda sidorna av vagnen. Framtill har vagnen som en sufflett som dras ner och fästs i underkant. Denna del av vagnen består av två lager. Innerst ett myggnät och ytterst en genomskinlig plast som går att knäppa loss med blixtlås och rulla upp. Det går alltså att använda enbart myggnät men då regnskyddet ska användas måste också myggnätet vara på plats.
Ventilation
Ventilation i vagnen sker dels genom den stora öppningen framtill. Men då regnskyddet är nere sker också vädring i vagnen bakom ryggen på barnet. Stor del av ryggdelen på vagnen är myggnät vilket gör att ventilationen hela tiden garanteras. Men om packningsfacket i ryggen fylls totalt minskar dock ventilationen in i vagnen så det är ett observandum en varm och regnig sommardag! Långt ner på sidorna av vagnen finns också två mindre öppningar för ventilation. Dessa öppnas och stängs inifrån.
Regnskydd och vattentålighet
Chariot Cougar 1 har ett separat regnskydd som går att köpa till. Men detta har vi aldrig känt ett behov av! Vi har varit ute på dagsturer med vagnen i ur och skur. I hällregn, i snålblåst, i sol och i snö. Denna vagnen håller tätt! Vid en längre dagsvandring i tre timmars ösregn var lilla fröken E den enda som var helt och hållet torr. Detta trots att vi alla 7 som var ute hade skalkläder och skor av hög kvalitet
Handtag
Vagnen har ett handtag som går att ha i två lägen. Högt eller lågt. Och justeringen görs genom att en tar loss handtaget, vänder på det och sätter i det på andra hållet.
Liggdel och babysäte
Det finns ingen separat liggdel eller liggläge i en Thule Chariot Cougar 1. Däremot går det att hänga i en hängmatta som små barn kan ligga i. Att sätta dit och ta bort denna hängmatta är dock lite pillrigt så en byter inte med lätthet mellan att ha ett större barn och en liten bebis i.
En egen variant av hängmattefäste
Jag (Emma) använde dock denna vagn som löpvagn till och från lämning på förskolan för vårt äldre barn. Men för att detta skulle bli en smidig lösning gjorde jag en egen variant (som jag inte har en aning om huruvida Thule skulle gilla eller gå i god för…). Det jag då gjorde var att knyta fast fyra stycken nyckelringar på de ställen där hängmattan normalt ska fästas. Och i hängmattans fyra fästpunkter satte jag fast karbinhakar. Det blev då väldigt mycket enklare för mig att snabbt byta mellan att ha mitt stora barn i vagnens sittdel och att lägga mitt lilla barn i vagnens hängmatta. På bussen vägen till förskolan bar jag mitt lilla barn i bärsele/sjal och hade det stora i vagnen. Efter lämning på förskolan klickade jag i hängmattan och la ner mitt lilla barn där. Och så sprang jag hem.
Varukorg/packningsmöjlighet
Baktill på vagnen finns dels ett mindre nätfack i ryggdelen på sittdelen. Men det finns också en större packpåse som hänger i en bygel på utsidan av ryggdelen på vagnen. Denna förvaring rymmer en hel del men kan också vara i vägen när en går/springer med vagnen. Det finns två spännremmar att dra in underdelen av förvaringen med och då försvinner detta problem.
Den yttre större packpåsen går att fälla upp med hjälp av en fäste på ena sidan. Fäll dock inte ner påsen utan att ha släppt på fästet för annars går den sönder och går inte längre att fälla upp…..
Inuti sittdelen finns på varje sida, i fothöjd, två förvaringsfickor i nättyg. Dessa fickor är superbra att använda för exempelvis en vattenflaska, vantar eller någon liten leksak. Av oss väldigt väl använda!
Broms, hjul och fjädring
Hjul
Vagnen består av ett grundchassi med två stora 20″ bakhjul och fäste framtill för att kunna variera aktivitet.
Broms
Vagnen saknar helt broms förutom parkeringsbromsen. Parkeringsbromsens placering är på de tidiga versionerna av Chariot Cougar 1 placerad bakom förvaringspåsen och för det första väldigt svår att komma åt. Och dessutom är det viktigt att fälla upp förvaringspåsen när vagnen fälls ihop, annars fastnar bromsen i tyget som slits sönder. I de nyare versionerna av Thule Chariot samt Thules nya egna vagnar är parkeringsbromsens placering flyttad och dessa problem således borta. Men det kan vara en bra sak att kolla efter vid köp av en begagna Chariotvagn.
Fjädring
Chariot Cougar 1 har bladfjädring som är ställbart efter barnets vikt. Vi upplever denna fjädring som väldigt bra och vi märker också på barnet som sitter i att fjädringen fungerar och uppskattas! Det blev extra tydligt när vi sedan testade en cykelvagn som helt saknade dämpning.. då blev kommentaren spontant ”oj, vilken skumpig vagn mamma!” av sonen på då 3 år.
Användning som joggingvagn
För att använda som joggingvagn eller för att vandra och promenera i terräng används det större framhjulet på 16″.
Vagnen rullar fantastiskt lätt, går i princip att köra den med bara ett par fingrar på vagnen. Det som kan vara ett problem när det stora löphjulet är på där framme är att vagnen ofta drar åt något håll. Det kräver lite fixande och trixande innan vagnen rullar rakt. Ofta handlar det om hur löphjulet är fastsatt i sitt fäste och där kan även väldigt små justeringar göra stor skillnad. Jag vet att denna problematik ska vara åtgärdad på de nyaste modellerna av Thules vagnar. Där han man nämligen satt ditt ett vred för att justera med, men hur det fungerar har jag inte fullt ut undersökt än.
Användning som vandrings- eller terrängvagn
I joggingutförande är en Thule Chariot Cougar 1 fascinerande bra och enkel att köra. Man manövrerar enkel över rötter och stenar längs stigarna och tack vare sina stora hjul är markfrigången riktigt bra. Om en dessutom siktar på hindret med ett av de stora bakhjulen går chassit så gott som alltid fritt där vi har tagit oss fram! Nedan visar vi två filmer på hur enkelt vagnen går att köra på grusgångar och upp på en klipphäll. Notera att upp på klipphällen visar vi dock utan barn då barnet i detta fall hellre ville bestiga berget själv! (Vilket visar på att det är på barnens villkor vi gör alla våra användartester… :) Reds. anm.)
Användning som cykelvagn
Som cykelvagn rullar denna vagn väldigt lätt så länge hjulen är väl pumpade. En märker stor skillnad på hur tungt det blir att cykla med cykelvagn om vagnens hjul inte är tillräckligt pumpade. (Men detta gäller ju alla cykelvagnar och inte bara denna modell!)
Reflexer
Runt hela vagnen finns reflex så det är 360° synlighet. De två vita panelerna i tyget är dessutom glow-in-the-dark-tyg så de lyser i mörker.
Hopfällning och att packa in i bilen
Vagnen har ett antal moment för att fällas ihop. Om vagnen ska bli så liten som möjligt måste alla hjulen tas av, handtaget plockas bort, förvaringsväskan tömmas och fällas upp och slutligen ska chassit fällas ihop. I det hopfällda chassit får alla delar plats så när vagnen ska läggas in i bilen kan en lyfta in en helt ”paket” och allt finns med. Den stora nackdelen är att paketet blir väldigt långt! Det får inte plats i alla bilar… Men detta är ett problem som är åtgärdat i den nyaste versionen av Thules vagnar som utkom februari 2017.
Mått & Vikt
Hopfälld: 107 x 61 x 26 cm
Uppfälld: 118 × 67 × 107 cm
Dörrbredd där vagnen kan komma igenom: 67 cm
Höjd på handtag: 93/107 cm
Sittdel:
Sitthöjd: 67cm
Sitsens djup: 19cm
Sitsens bredd: 31cm
Axelbredd: 40 cm
Vikt:
Som cykelvagn (inklusive handtag): 11 kg
Maxvikt för last: 34kg
Se fler mått och bilder på Thules sida.
Köp din Thule Chariot hos .
Relaterat innehåll
-
Nordic cab Urban
2 kommentarer | nov 13, 2017
-
57 – Cykeltur i testvagnen
Inga kommentarer | okt 10, 2016
-
Regnskydd till cykelstol
1 kommentar | sep 21, 2017
-
Test av MK1, Butchers and Bicycles
Inga kommentarer | feb 27, 2017