Test av MK1, Butchers and Bicycles
Sedan min dotter föddes i mars 2016 har jag inte cyklat mycket. De få gånger jag fått glida fram på min cykel det senaste året har jag verkligen njutit av. Jag har dock flera gånger funderat över om en lådcykel är något för mig. Jag har varit nyfiken men inte gjort något åt det. Till slut tänkte jag att för att kunna veta om lådcykel är något för mig så måste jag testa. Vilken modell är bra? Vad är för- och nackdelarna med de olika varianterna? Vad är det för funktioner som vi letar efter? Först ut bland våra tester är testet av MK1 från Butchers and Bicycles. En värsting bland lådcyklar om jag förstått det rätt.
MK1
MK1 är en snygg lådcykel som är byggd i Köpenhamn. Det går att få i mattsvart eller vit. Den finns att få både med eller utan El-stöd. Modellen med batteri heter MK1-E och är utrustat med Bosch Performance Line eBike system med 400Wh batteri.
Butchers and Bicycles, som är producenterna, beskriver själv cykeln som en cykel med väl utvalda komponenter där de inte kompromissat. Specifikationen kan göras lång och det bästa är så klart att läsa på Butchers and Bicycles hemsida. Det som gör den speciell jämfört med andra varianter är deras patenterade ”built-to-tilt driving system”. Det är alltså möjligt att luta med cykeln vilket gör det möjligt att svänga och styra cykeln på ett lättare sätt jämfört med andra lådcyklar. Många upplever lådcyklar tröga att svänga med och det problemet skall minska med denna teknik. Med Mk1 kan du därför hålla ett bra tempo jämfört med andra lådcyklar med tre hjul.
Funktioner som jag uppskattat under provperioden är:
- Lättcyklad – Cykeln var lättcyklad tyckte jag. Förväntat mig att den skulle vara mycket tyngre. Nog flera funktioner och delar på cykeln som gjorde det möjligt men kändes skönt att cykla.
- Bra med många växlar. Den cykel som jag cyklat med har varit extrautrustad med 8 växlar istället för 5 växlar som är standard.
- Iso-fix fästena på bänken i lådan som gjort att jag kunnat cykla med Agnes, 11 månader, i sin bilstol.
- Låsbar förvaring i lådan där man kan låsa in packning.
- Skrivbromsarna har upplevts som de fungerat bra och bromsat skönt.
Annan balans – Lära sig cykla igen
När jag satte mig på cykeln första gången så kändes det som att jag skulle lära mig cykla på nytt. P.g.a. att de byggt cykeln så att den kan luta, så kan cykeln luta åt både vänster och höger när man svänger åt ett håll. Jämfört med en vanlig cykel, som alltid lutar åt det hållet man svänger. Det gör att det är en lite annorlunda teknik. Men efter 100 meter cyklandes, så har hjärnan lyckats ställa om sig själv. Så var beredd på att känna dig som en nybörjare när du cyklar en MK1 första gången. Men du får dig ett gott skratt.
På samma sätt blir det ett mindfuck när man direkt sätter sig på en vanlig cykel efter att cyklat MK1. Hjärnan tror då att man ska balansera som när man cyklade MK1:an och det blir vingligt ett tag innan hjärnan hunnit ställa om sig igen. Läskigt? – Ja absolut!
Lastningsmöjligheterna
Lådan på MK1 har ytterdimensionen 90 x 60 x 60 cm. Längst med bakre delen finns en bänk med plats för två barn. Möjlighet att bälta två barn med gedigna bälten. Enligt specifikationen skall den rymma 2 barn i 6-7 års åldern. Vi testade inte detta då vi inte hade barn i den åldern att tillgå under testperioden. Men det låter helt rimligt. Bänken har lösa kuddar för att sitta lite mjukare. På bänken fanns även isofixfästen för att fästa bilbarnstol likt man gör i bilen. På främre delen av lådan finns en genomskinlig dörr för att lätt gå i och ur vid lastning. Smidigt för lite äldre barn.
Lådan är uppdelad i två delar och längst bak i lådan precis framför styret och bakom ryggstödet på bänken finns en låsbar förvaring. Smidigt att kunna låsa in en del packning. T.ex. cykelhjälmarna gick bra ner där. På locket finns även en kopphållare eller hållare för vattenflaska samt gummiband för att hålla en telefon eller vantar eller liknande.
Över lådan finns ett vattentät kapell som var enkelt att öppna och stänga. Det har man stängt när man inte har barn sittande i lådan eller för att skydda låda och packning från regn. Antingen kan man knäppa av hela kapellet eller så öppnar man en del av det med hjälp av två dragkedjor när barnen skall åka med. Funkade smidigt. Butchers and Bicycles har även andra varianter av kapell.
Framkomlighet
Generellt tyckte vi att framkomligheten var bra på cykeln. Visst är den bredare än en vanlig cykel. Det var några gånger jag tänkte att här kan jag inte få möte av en annan lådcykel. Men oftast var cykelbanor breda nog. Vid ett trafikarbete hade jag svårt att komma igenom de små metallbroarna de lägger över håll i trottoaren. På ett ställe fanns där en tillfällig cykelväg som var alldeles för smal. Där fanns det inte plats för möte alls. Kunde ibland märka att bilarna bakom inte körde om när man cyklade på en smal gata.
När man väl är i en trång passage är det inte helt lätt att svänga runt cykeln. Ex i en 90 graders sväng på en smal gång. Krävdes ofta att man fick köra fram och tillbaka för att komma runt. Detta är nog vardagen för de flesta trehjulade lådcyklarna. Då cykeln är framtung och båda framhjulen går på samma axel kan man inte vara lyfta delar av cykeln och svänga runt som man lätt gör på en vanlig cykel.
Framtung
Ett stor problem som jag upplevde med Mk1 är att den blir lätt framtung som gör att den välter framåt när man inte sitter på sadeln. Lådan skall vara gjord att kunna tåla 100kg men jag kan bara tänka mig hur framtung den blir då. Även om jag endast hade min dotter på 10 kg + bilstol och lite packning så blev cykeln framtung vilket gjorde att den är svår att leda. Upplevde även att cykeln kunde tilta framåt när jag hoppade av vid ett rödljus och marken lutade lite framåt vilket det kan göra. Detta var absolut ett problem.
En provcyklingstur stod jag en bra stund och försökte putta upp cykeln över en trottoarkant utan att den skulle tippa framåt… Det var inte helt lätt skall jag säga. Det som händer när den tippar framåt är att bakhjulet lyfter och framkanten av lådan slår i marken. Blev varnad om detta fenomen när jag hämtade cykeln och man kan se på cykeln som cyklats av fler innan mig att fler har haft detta problem. Baserat på märkena på cykeln. För att cykeln inte skall välta när man stannar krävs det att man får upp stödet som består av två ben framme på lådan. Men detta löser inte mitt problem att den tippar när man leder cykeln eller stannar.
Lådcyklar och Hövding – Ingen bra idé
En sak som hände när jag genomförde testet som jag inte hade planerat var att min Hövding (cykelhjälm) utlöstes. Dvs när jag var mitt uppe i att svänga runt med cykeln och satte ner foten för att säkerställa att vi kom runt och inte slog i kanten sa det PANG! Jag som var ganska ny på cykeln tänkte; Vad lossande nu på cykeln, och vad var det som slog mig i bakhuvudet. Några sekunder senare insåg jag att de var in Hövding som löst ut. Jag blev mycket chockad.
Efter att jag haft kontakt med Hövding nu i efterhand har jag nu lärt mig att man INTE skall använda Hövding när man cyklar lådcyklar. Deras kundsupport meddelade mig att hjälmen inte är gjort för det utan endast ”vanlig” cykel. Så nu vet jag det, men har ingen Hövding kvar. En dyr lärdom tyvärr. Men resterande provcyklingarna fick jag använda min gamla hederliga cykelhjälm.
Svar på frågorna som några av läsarna ville ha svar på:
När vi började testet gav vi er läsare chansen att komma med input vad ni tyckte vi skulle testa. Här skall jag försöka svara på era frågor så gott jag kan. Även om många av svaren nog finns i texten ovan. De frågor som var av liknande karaktär har jag klumpat ihop.
Hur lättrampad är den?
Som jag skrev tidigare upplevde jag Mk1 lättrampad. Tyckte det rullade på bra och cyklade oftast i övre hälften av växlarna. Testade att cykla upp för backar och det var inga problem alls så länge jag växlade ner. Tekniken med att cykeln går att luta gör att man kan hålla ett bra tempo om man önskar. KÄnde många gånger att jag lätt cyklade på i samma tempo som jag gör på min vanliga cykel.
Känn gärna efter om ni tycker det är trångt på cykelbanan och i trafiken? Har fått uppfattningen att klassiska trehjulingar är väldigt klumpiga i kurvor, speciellt i lite hastighet. Hur är framkomligheten på vanliga cykelbanor och övergångsställen?
Har ju även skrivit om detta ovan men generellt tyckte jag framkomligheten funkade bra på cykelbanor. Vissa cykelbanor är smala och då hade man fått håla tungan rätt i mun om man skulle få möte av en annan lådcykel. Men oftast var det inga problem. Fanns vissa ställen i trafiken som cykelnedfart till vägen där cykeln fick plats precis. Speciellt vid tillfälliga trafikarbeten och tillfällig cykelbanor var det ofta smalt. Och problem eller väldigt tajt att komma fram. Framförallt kunde man inte få möte. Även gången in i vår egen trädgård var precis så bred så vi kom in med liten liten marginal. Så visst ibland är det precis man kommer fram. Var bökigt när man skulle fram i trånga passager med svängar då cykel kräver lite utrymme för att komma runt.
Kurvorna när man cyklade var inga problem tyckte jag. Men Butcher and Bicycles tilt-system gör nog denna cykel mer lättcyklad är en vanlig lådcykel på tre hjul. Tyckte det var lätt att ta svängarna.
Hur mycket verkar det skumpa för ett barn som sitter i lådan?
Det skumpar absolut. Om vi kom över ett gupp när Agnes precis höll på att somna så vaknade hon till. En provcykling spände jag inte Agnes hjälm riktigt och då åkte den fram över ansikten på henne när vi körde över ojämnheter. Men med sänkt hastighet skumpade det mindre. Svårt att jämföra med andra varianter på cyklar dock.
Är orolig över underhållet på den här mer avancerade mekaniken med lutande framhjul! – skulle du själv kunna byta/laga alla delar eller krävs det specialister?
Denna fråga har jag tyvärr lite svårt att svara på. Det hänger så klart på händig man är. Jag hade inga problem med tekniken så behövde inte göra något underhåll under den tid vi provcyklade. Tycker det verkar robust men visst det är funktioner som inte finns på en vanlig cykel och det krävs lite kunskap att veta hur det fungerar. Men bättre svar än så har jag inte tyvärr.
Parkeringsmöjligheter?
Det är absolut svårare att hitta en lämplig parkeringsplats för cykeln jämfört med en vanlig cykel. Det är det dock mer eller mindre med alla lådcyklar. Det är inte möjlig att ställa sig vid ett vanligt cykelställ upplevde jag. Mest för att jag ville låsa fast cykeln i något och det krävdes att låset satt runt ramen. Det var lite letande att hitta bra plats att sätta cykeln när jag var ute just kopplat till risken för stöld och jag ville låsa fast den ordentligt.
Stöldbegärlighet..?
Under de 2 veckor jag använde cykeln har jag lyckats att behålla den i mitt förvar. ;0)
Men precis som Elisabeth undrade så var jag själv orolig över att cykeln är stöldbegärlig. Cykel kostar en bit över 2 000 euro och det är inte så lite… Då vi lånat cykeln har jag nog även varit lite extra försiktigt så visst har stöldbegärligheten hindrat mig från att använda cykeln. Jag har tänkt på var jag parkerat den och dragit mig från att ställa den varsomhelst. Så jag tycker absolut stöldbegärligheten är en faktor som påverkar och som får mig att tänka att det kanske är bättre att ha en billigare och mer vanlig version av lådcykel. Dock är dessa känslor mest baserat på rädslor och inte underbyggda men någon fakta. Dvs statistik på stölder etc. Cykeln var utrustad med spårbart chip, vilket nog är en klokt och av värde.
Sammanfattningsvis – Mina tankar
Först och främst var det sååå härligt att komma ut och cykla igen. Även om vädret under vår testperiod inte var det bästa så ville jag ut och cykla och testa. Mk1 är absolut en välutrsutad lådcykel som känns gedigen och lyxig. Jag blev lite sugen på att ha en Mk1 hemma i mitt cykelgarage. Jag gillade att du enkelt kunde cykla med de minsta barnen genom Iso-fixfästen i lådan. Jag gillade att cykeln kändes lättcyklad. Trots lasten kunde man rulla på bra. Var snarare min försiktighet som satte stopp på farten inte mina lårmuskler. Var läskigt att svänga i början men jag blev mer och mer van och tänker mig att ju mer man kör desto vanare blir man och vågar cykla på mer.
Det som är den största nackdelen med modellen att den är så framtung. Detta upplevde jag som ett stor problem.Svår att leda då den tippar framåt. Frågan är om man hittar tekniker för att undvika detta när man använder cykeln mycket. Detta gör att jag blir tveksam. Även priset är en tröskel.
Även du kan testa
Även du har möjlighet att få testa MK1. Bor du i Malmö har alla möjlighet att få testa MK1 i 12 dagar. Till en kostnad av 100kr. Det är Cykelköket i Malmö tillsammans med Trafikverket som driver ett pilotprojekt för att låna ut cyklar. På cykelbiblioteket kan man låna el-cyklar, låd-cyklar och en elassisterad fraktcykel. Målet är att visa att cykling är ett trevligt alternativ till buss eller bil.
Det går till på det sättet att du anmäler ditt intresse på Cykelbibliotekets hemsida. Därefter får du som det ser ut idag (februari 2017) ett mail när det är din tur. Du har då chansen att tacka ja eller nej om veckorna passar. De skriver på sin hemsida att där är väntetid men jag upplevde den inte så lång. Anmälde mitt intresse i slutet av oktober och fick första erbjudandet i november. Men de veckorna passade inte mig så då fick det bli nu istället. Kan dock tänka mig att intresset är större på varmare delen av året. Bokningsystemet var inte helt smidigt men när jag pratade med cykelbiblioteket så säger de att planen är att få fram ett smidigare bokningssystem där man själv kan välja vilken vecka man vill ha en testcykel.
Gå in och läs mer på Cykelbibliotekets hemsida
/ Jenny
Utebarn.se
Relaterat innehåll
-
Galonbyxor
Inga kommentarer | feb 22, 2016
-
Stokke MyCarrier
Inga kommentarer | apr 19, 2016
-
Test av termosar
Inga kommentarer | feb 7, 2014
-
VINN en MINIMEIS®!
Inga kommentarer | sep 8, 2017