Vårt Sommaräventyr – Vandring i Alperna med barn!

Under sommaren 2018 gav vi våra läsare möjligheten att dela med sig av sitt sommaräventyr. För att inspirera andra till fler uteäventyr. I detta inlägget delar familjen Hagström med sig om sitt vandringsäventyr i Alperna. Vi i redaktionen blir själv sugna på att ta med familjen till de vackra bergen i söder. Kankse fler som kan bli inspirerade att redan nu börja spåna på nästa sommars äventyr. Så här låter deras äventyrsberättelse:

Vi packade bilen med två barn och cyklar på både tak och baktill på bilen, mot Österrike och en
veckas vandring och mountainbike. Som vi längtat!
Familjen består av två vuxna och två killar på 8 och 10 år. Vi valde att köra på natten, så barnen kunde
sova mesta delen av tiden samt att trafiken brukar vara mindre. Det är 120 mil till Hopfgarten, vårt
resmål och det var en hel del vägarbeten längst autobahn men vi var nästan ensamma på vägen och
därför inga köer, smidigt!
Hopfgarten är en liten by i Tyrolen, inte så långt från Tyska gränsen, med 5500 invånare. Det tillhör
området Kitzbuhler Alpen och är sammanbyggt med 7 andra småbyar i ett av Österrikes största
liftsystem. Vi har varit här flertalet gånger och åkt skidor men aldrig upplevt det på sommaren.
Tidigare år har vi vandrat i Sälen och Trysil, förutom helg och dagsvandringar längst Skåneleden då ;)
Vi hade preppat oss med vandringsstavar då Alperna är mycket brantare än fjällen och ordentliga
skor som skulle tåla det mesta. Killarna hade Salomon`s speedcross som har en ordentlig grov sula
samt är lite styvare framtill mot tårna som orkar stå emot starkt nedåtlut utan att de skulle få ont i
tårna. Lätta att ta på och av, roliga färger och ”snabba” skor, funkade bra!

Vi köpte ”bergskort” till hela familjen, vilket innebar att vi fick åka hur mycket lift vi ville, åka
bergsbussen mellan de olika byarna och rabatt i butiker och på upplevelser. För hela familjen kostade
korten 2000 kr vilket var skäligt då det kostade ca 150kr per lift/pers annars.
Det fanns otroligt många vandringsleder att välja på, de var väl utmärkta vad det gäller
svårighetsgrad, längd och beräknad tid för vandring. Precis som det finns pistkarta på vintern så
fanns det smidiga vandringskartor att ha med sig.

Första dagen kändes gondolliften väldigt lång, hög och lite läskig. Vi startade med en lättare
vandring, solturen, som gick runt högsta toppen (Hohe Salve), det var cirka 2 km vandring. Detta gav
mersmak och efter en god lunch på toppen så gick vi hela vägen ner till byn.

Vi hyrde ett rymligt hus mitt i byn, 5 minuters promenad från liften. Det fanns en stor trädgård,
indelad i tre etapper upp mot berget. På översta etappen fanns det en pool, snacka om härlig utsikt!
Här spenderade vi eftermiddagarna och hade afterwalk .
I varje by som tillhörde systemet var där uppbyggt temavärldar för barnen, dessa var väl anpassade
för både riktigt små till större barn. Exempel på tema är grodor, vatten, sol och häxor. Vi tog oss runt
på alla dessa och de var fantastiska! En del kunde vi gå till och till andra tog vi bilen runt berget och
utgick från andra byar. I byn Ellmau var vi på ett äventyrsbad (inne och ute), väl värt ett besök och så
skönt med ett svalkande dopp!

Vi märkte ganska snart att berget var för brant och att cyklingen inte var anpassad för barn, så tog
aldrig med dem upp. Här var det e-bike som gällde! En av dagarna ägnade vi oss dock åt
mountainbike. Nere i dalen var där en del leder runt byarna. Det var inte så utmanade cykling som vi
är vana vid från Trysil men en bra dag med mycket frisk alpluft. Vi stannade till vid en badsjö och tog
ett dopp!
I vandringen blev vi modigare och modigare, i slutet av veckan vågande vi oss även på lederna för
erfarna vandrare och längre sträckor även uppför. Det gällde dock att ha lite extra energi med,
nötter, russin, banan och ölkorv…!
Det fanns gott om gasthaus med god mat och dryck längst vägen, dessa var också väl utmärkta på
kartan. En slående skillnad från fjällvandringen var just maten. I fjällen hade vi med frystorkat och
gasolköket med på vandringen. Nu var det gasthaus i gassande sol, wienerschnitzel och kall öl, går att
vänja sig vid.

Som summering så var det en fantastisk resa, över förväntan vad det gäller tillgänglighet för barn.
Vackert så det gör ont, går inte att se sig mätt på naturen och bilderna är ingenting jämfört med
verkligheten. Vi kan verkligen rekommendera stället!

Nästa gång kommer vi inte ha med våra cyklar, dels för att till det lilla vi cyklade så går det fint att
hyra samt att det är bökigt att köra med (vinddrag) och dubbel så dyr avgift på färjan (Rödby-
Puttgarten).
Det går att läsa mer på destinationen på www.skiwelt.at
Eller så är det bara att höra av sig för mer tips & trix!