Site icon Utebarn.se

Storleksbyte med Hyber – så går det till

OBS! – Hyber Grop AB är sen den 3 september 2024 satt i konkurs.
Dvs du skall inte lägga någon ny order. Alla som har kläder hemma som de hyr skall enligt information vi fått av Hyber få lov att behålla dessa. Men kolla vilken info du fått till din email. Idag är det oklart om konceptet kommer drivas vidare av annan aktör eller om det läggs ner helt.

Vi har sedan 2018 haft ett samarbete med Hyber. Detta samarbete har gått ut på att vi testat deras koncept där man hyr barnens ytterkläder och stövlar. När Hyber lanserade sin cirkulära affärsidé tyckte vi det var superintressant och vi ville absolut testa då vi är stora fan av att minska konsumtionen av nytt i samhället. Nu har vi testat ett par år och tycker fortfarande det är en superbra idé med att hyra kläder istället för att jaga bra plagg på begagnatmarknaden.

I denna artikel vill vi visa hur det kan vara att byta kläder till barnet när de börjar bli för små. Vill du läsa mer om Hyber och hur konceptet fungerar i stort rekommenderar vi att du läser HYRA SKALKLÄDER? VI TESTAR HYBER eller HYBER – FÖRDELAR OCH NACKDELAR MED ATT HYRA BARNENS KLÄDER

Ett storleksbyte med Hyber – så här går det till

I vår familj brukar det första tecknet på att vi behöver byta storlek på kläderna vara när byxorna börjar se korta ut när barnen cyklar eller klättrar. Eller inför varje termins början eller slut tänker jag lite extra på om det är några plagg som behöver bytas. Sen kan det ändå ta ett tag innan mamman får tummarna ur för att faktiskt ta tag i det. När man hyr kläderna från Hyber är processen från att man upptäcker att plagget är på väg att bli för litet till att man har ett nytt plagg på kroken i hallen väldigt kort.

Här är ett exempel på hur det går till:

Söndag kväll efter helgens alla äventyr ber jag barnen prova igenom alla kläderna och vi beslutar vilka plagg som behöver bytas. (Eller om du liksom vi har barn som ogillar att prova så har du kanske under helgen noterat vilka plagg som börjat bli för små…) Om jag upptäckt att skalbyxorna är för korta vill jag gärna även testa övriga plagg för man vill gärna byta så många plagg som möjligt samtidigt för att slippa göra byten väldigt ofta. Det känns mer resurseffektiva.

Efter det är det dags att logga in på sitt Hyber-konto som man kan göra lika bra på antingen datorn eller telefonen. Där ser vi de plagg som vi hyr och vi kan klicka på byt-knappen och välja vilken storlek vi vill byta till. Ibland kan det vara att den önskade storleken inte finns i exakt samma modell men det finns ex många olika skalbyxor från olika märken att välja mellan. Barnen får även vara med att välja lite över exempelvis vilken färg de vill ha på vindfleecen.

Denna gång registrerade jag bytet 20.31 söndag kväll. Måndag kl 11.58 var de nya plaggen packade och skickade av Hyber. Hyber skickar sina ordrar med Postnord och dagen efter kunde jag hämta ut det på vårt postombud.

Barnen blir alltid superglada när de nya plaggen packas upp och de får prova sina kläder. Vi namnmärker de nya plaggen och sen är det bara att ta de gamla plaggen och lägga dem i påsen som de nya kläderna kom i, klistra igen påsen och lämna in den till postombudet med hjälp av en QR kod som Hyber skickat till oss. VI behöver alltså inte ens tvätta kläderna innan vi skickar tillbaka dem!!!!

Det tog alltså endast 2 dagar från att jag insett att byxorna var för korta tills vi hade ett par nya på plats. Utan att vi behöver köpa ett par nya då det är en del av vår prenumeration hos Hyber.

Vad händer sen med plaggen hos Hyber?

Här är en kort film som Hyber gjort om vad som händer med kläderna på deras lager. Men det som händer är att de tar emot returerna, tvättar plaggen, lagar ev. saker som behöver lagas och sen är kläderna redo att skickas till nästa barn. Precis som det bör vara i en cirkulär ekonomi.

Exit mobile version