Vi vill från början säga att vi haft flera problem under testet med Nordic Cab Urban. Nordic Cab Explorervagnen har jag verkligen ingen kritik mot! Den håller för allt vi utsatt den för!
Urbanvagnen däremot har inte alls visat sig vara lika bra. Hjulupphängningen var så svag att chassit till slut gick emot skivbromsarna och vagnen gick inte att rulla en meter. På vagn nummer två lossnade sprinten på cykelarmen så att flera ekrar gick sönder på cykeln. Säkerhetssprinten höll dock så blev aldrig någon krasch för barnen som satt i! Sedan gick båda blixtlåsen framtill sönder med ett par dagars mellanrum…. Hoppas verkligen (verkligen!!) att vi haft extrem otur och att andra är mer nöjda!
TESTPERSONER
GRUNDLÄGGANDE INFO
SITTDEL OCH BÄLTE
Sitsar och klädsel
Sitsarna är uppdelade i en stor och en liten. Det funkar bra om man har två olika stora barn, men även om skillnaden är liten så upplever vi att den lilla platsen kan bli för liten. Vi i testfamiljen är lite oense om det är en bra idé eller inte.
Vår 3-åring är lite längre och får plats med ben och fötter ok när han sitter, men när han fälls för att komma i liggläge får ben och fötter knappt plats. Har det varit fint väder när han sovit i vagnen har vi lagt benen ut över framkanten och vadderat med en filt under benen.
Klädseln är ganska svår att ta av eftersom några skruvar måste lossas. Vi har inte tagit av den på grund av detta.
TILLÄGG: Efter att vagnen (vagn nr 2 då vagn nr 1 gick sönder i chassit, se nedan) testats under nu knappt ett år gick dragkedjan sönder. Här på bilderna syns hur den gick sönder. Kan också tillägga att dagen efter gick också dragkedjan på höger sida sönder.
Bälte
Bältet är ett 5-punktsbälte med ett smart spänne där varje sida kan knäppas för sig. Det underlättar infästningen. Remmarna är rejält vadderade, men vadderingen täcker spännena, men det är nog svårt att lösa på annat sätt.
FÖNSTER OCH VÄDRING
Det finns ett stort fönster framtill och två relativt stora på sidorna. Materialet är en klar plast med lite seg känsla, verkar tålig. Sidorutorna kan täckas nästan helt med en tunn duk, om passagerna behöver skugga. Duken rullas upp och döljs i ett smart veck när den inte används.
Vädring sköts genom att köra med den stora öppningen fram helt eller delvis öppen. Om det krävs extra genomströmning så går det att öppna upp taket i vagnen på ett enkelt sätt eftersom detta är fäst med magneter. Med tiden har dock tyget kasat så att det emellanåt blir svårt att få alla magneter att möta varandra om man inte drar rätt tyget först. Det gör att duken fladdrar lite och det blir lite extra vädring.
MYGGNÄT OCH VATTENTÅLIGHET
Det finns ett stort myggnät i den främre duken. Att kunna stänga vagnen med ett myggnät som en av väggarna är en stor fördel med den här typen av vagn. Det underlättade helt klart vår utevistelse bland mygg/knott under sommaren.
Vi upplever att vagnen är mycket vattentålig.
Du kan köpa din Nordic Cab Urban hos Babyland.se.
HANDTAG
Handtag med skumgummiöverdrag, känns som ett standardhandag och vi har inte upplevt några problem. Ställbart i vinkel/höjd med ett relativt enkelt lås. Har dock hänt att låsningen öppnat sig, men det kan vara handhavandefel.
LIGGDEL OCH BABYSÄTE
Liggposition se sittdel.
Har inte haft någon insats för baby.
VARUKORG/PACKNINGSMÖJLIGHET
Baktill finns en större nätficka som utgör vagnens huvudförvaring. I fickan ryms en mindre filt och en eller två vattenflaskor.
På taket finns en liten platt genomskinlig blixtlåsficka. Passar utmärkt till mobiltelefonen.
Under vagnen finns en stor ficka som är avsedd för jogginghjulet och dess gafflar eller cityhjulen när dessa inte används. Det är ett riktigt smart fack som gör att du får med dig tillbehören utan att tänka på det. Men om du inte har med dig dessa tillbehör så kan facket såklart användas för annan last.
På utsidan av vagnen finns ett fack där cykelstången kan förvaras när den inte används.
Inuti sittutrymmet finns två mindre nätfickor för förvaring av flaskor eller småsaker. Passar utmärkt för napp eller vantar. Under sitsarna finns det platts att stoppa in platta saker. Här får det plats mer än man tror.
BROMS, HJUL OCH FJÄDRING
Broms
Bromsen är en handbroms av cykelmodell som kan låsas med hjälp av en kraftig kardborrerem. Det är praktiskt att ha en handbroms att hålla emot med när vagnen är tung och man går nerför backar. Bromshandtaget sitter monterat i mitten på vagnens handtag med en klämring. Eftersom bromsen används väldigt ofta så har tyvärr handtaget blivit löst vid två tillfällen. Men går att spänna igen med en vanlig skruvmejsel.
Vagnen är utrustad med mekaniska skivbromsar. Det gör att det är hög bromsverkan men tyvärr har vår vagn lite ojämn bromsverkan och drar därför kraftigt åt ett håll när man bromsar. Det finns instruktioner för att justera bromsarna i instruktionsboken men vi har ännu inte gjort det utan anpassat oss efter hur vagnen beter sig. Dumt kanske, men också tråkigt att en helt ny vagn ska behöva justering så snabbt.
Hjul
Bakhjulen är 20″ cykelhjul med vanlig cykelslang och under vår testperiod på ca. 6 månader har vi inte haft punktering ännu. Bakhjulen är bra men upphängningen/infästningen är nog vagnens svaga punkt. Det finns ingen genomgående axel som förbinder höger och vänster hjul utan dessa är individuellt upphängda i chassit. Det gör att hjulen lutar inåt vid lite högre belastning. Vår första testvagn säckade ihop och en av bromsskivorna gick slutligen emot chassit vilket gjorde vagnen obrukbar.
Efter 2 veckors lätt promenad i stadsmiljö börjar vänster hjul/broms att gnissla och en vecka senare är det höger hjul som gnisslar, men ännu högre. Efter en rejäl dusch av hjulaxel, bromsskivan och kullager med silikonspray så upphörde gnisslet. Undrar fortfarande var det kom ifrån.
Efter ett par månaders användning och med vagnen förvarad inomhus har det blivit så svårt att ta av ett av de bakre hjulen att vi var tvungna att ta till verktyg för att få loss det. Vi kunde förstått om detta kunde ske med en vagn som förvarats utomhus, men är ganska besvikna att det sker med en ny vagn som förvarats inomhus.
ANVÄNDNING SOM JOGGING-/TERRÄNGVAGN
Det är lätt att konvertera vagnen från barnvagn med två mindre framhjul (cityhjulen) till löp-/terrängvagn med ett stort framhjul! .
Med det stora hjulet monterat fram blir vagnen riktigt bra att köra även i snö och sand. Stora hjul som rullar lätt gör vagnen helt ok att manövrera i denna typ av underlag.
Har förvarat löparhjulet och dess skenor under vagnen vid några tillfällen. Smidigt. Glömde dock spänna remmarna första gången vilket resulterade i att de kasade lite. Men med spända remmar så satt både hjul och skenor kvar ordentligt. Till och med så att vi glömde bort var de fanns.
ANVÄNDNING SOM CYKELVAGN
Det är lätt att konvertera vagnen till cykelvagn. Armen mellan cykeln och vagnen är lätt att sätta dit och har extra säkerhetsanordningar som håller vagnen på plats. Men se till att ta av de små cityhjulen innan du kopplar vagnen till cykeln. Glöm inte att ta med hjulen! De kan förvaras under sätet i vagnen eller i fickan under vagnen. Det medföljer en vimpel med pinne att sätta på vagnen för att den skall synas bra i trafiken.
Nordic Cab Urban lämpar sig väl för användning som cykelvagn när underlaget är jämt. Den rullar lätt och med bra pumpade hjul blir det inte mycket tyngre att cykla.
TILLÄGG 13 mars 2018: Efter några månaders användning har sprinten som låser cykelarmen i fästet på cykeln blivit så pass sliten att den gick sönder under en cykling. Sprinten släppte helt vid en cykling uppför en fasad trottoarkant. Säkerhetssprinten höll kvar vagnen vid cykeln och allt gick bra med barnen i vagnen. Cykeln däremot blev skadad och behövde repareras på verkstad.
HOPFÄLLNING OCH ATT PACKA IN I BILEN
Ihopfällningen innebär en del steg.
- Lossa på topplocket och remmen därunder.
- Ta loss tyget upptil på baksidan.
- Fälla ner handtaget
- Lossa spärrarna på ramen på ovansidan och sedan fälla ihop.
- Ta av framhjul och bakhjul.
Hjulen kan förvaras i vagnen när den är ihopfälld.
KÖRKÄNSLA OCH HANTERBARHET
Första känslan är att vagnen är väldigt lätt att köra. Rullar lätt med de stora hjulen.
Vagnen är lättmanövrerad med cityhjulen, det är enkelt att snurra på stället eller snirkla runt i trånga butiker
Vagnen levereras delvis i byggsats men gick relativt smidigt att montera.
Sammanfattningsvis är vi nöjda med vagnen som helhet, med sina olika funktioner och tillbehör fyller den flera olika behov. Det finns dock lite att önska i vissa detaljer. Framförallt är hjulupphängning och broms inte så övertygande. Det fungerar men inte optimalt. Bristerna i detaljerna gör att vi upplever att vagnen inte riktigt är prisvärd när det står 8995 kr på prislappen.
MÅTT & VIKT
Hopfälld: (B x L x H): 63 x 88 x 34 cm
Uppfälld: (B x L x H) 82 x 91 x 111 cm
Sittdel:
Höjd (från sittdel till tak): 58 cm
Sitsens djup: 18cm
Sitsens bredd: 27cm resp 24cm
Axelbredd: 29 cm
Vikt:
Utan konverteringar 17,5 kg
Maxlast: 45 kg, men passagerarna får högst väga 36 kg tillsammans.
Se fler mått och bilder på Nordic Cabs sida.
Du kan köpa din Nordic Cab Urban hos Babyland.se.