Jag går bara på tur när det är fint väder

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder osv…

Alltså, hallå. När man går in och ser på mina bilder på Instagram och här i bloggen så verkar det ju inte bättre än att jag har blivit en person som bara är på tur när det är fint väder, jag har blivit en solskensvandrare.

Men hur härligt är det inte med topptur i solsken?

Utrustning för alla väder

Genom åren har jag köpt på mig utrustning och kläder för att kunna vara ute i olika väder och temperaturer. Förr om åren var vi ett gäng som var på tur varje sommar. Då bokade vi ca en vecka då vi drog på fjällvandring eller kajaktur just den veckan oavsett väder. Det var nästan alltid regn och sol. Och det var ju hur härligt som helst när solen kom fram efter en storm med regn och åska på fjället. Jag kan se tillbaka på de minnena och skratta, de gånger man har legat i tältet och varit orolig om tältet skulle hålla för vinden eller när man gått i regn och sidovind i flera timmar och var dyngsur. De turerna har stärkt mig och gett mig erfarenheter jag inte vill vara utan. Men nu när jag har fjället precis utanför dörren, då kikar jag ut bakom gardinen och rynkar näsan när jag ser att det regnar och blåser. ”Usch vilket ruskväder” och så skjuter vi upp turen till nästa dag med uppehåll och helst sol. Jag tror också jag tycker att det är lite omständligt att ha med Siri på fisketur eller fjälltur i spöregn. Kanske är det så att jag blivit lite lat, eller lite bortskämd.

Inomhuslek är sällan tråkigt med den här ungen. Hennes pool fylld med filtar, leksaker och bollar, plus cykelhjälmen på. En helt vanlig dag hemma hos oss. Men ja, jag längtar ut på tur.

Åh vad härligt med regn och blåst

Idag när det regnade så åkte Knut och de två äldsta barnen på fisketur. Om jag och Siri följde med? Nej, vi gick en promenad med vagnen istället. Sedan lekte vi inne hela eftermiddagen.  Och ja, det var skönt att gå en promenad i regnet, men det var väldigt skönt att komma in igen. Så kanske är det så att jag är lite bortskämd nu som faktiskt kan välja vilka dagar jag vill vara ute. Men i perioder här uppe så regnar det i flera veckor och då behöver man ju kunna ta sig ut också. Så det får väl bli ett till mål framöver, ta sig ut på tur mer när det är dåligt väder.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder osv.. Siri klagade inte på regnet under promenaden

Är ni bättre än mig på att vara ute i dåligt väder? 🙂

Nu laddar jag för de två sista veckorna innan semestern. Mycket på G just nu, många bollar i luften och massa nytt väntar till hösten ser det ut som, spännande och läskigt!

Annons

Du kanske också vill läsa detta:

Boktips för 11-årig storläsare

Boktips för 11-årig storläsare

Jag frågade häromdagen mitt facebooknätverk efter boktips för vår 11-åriga storläsare. Som hint gav jag att han slukade Harry Potter på kort tid men att han tyckte att Liftarens guide till galaxen "var lite svår". Och att han läst alla (?) Warriorsböckerna. Jag fick...

läs mer
Missa inte vår Inspirationsträff Malmö 10 september!

Missa inte vår Inspirationsträff Malmö 10 september!

Är du föräldraledig, drömmer om friluftsliv med barn och bor i närheten av Malmö? Då tror vi att vi har grejen för dig! För tisdagen den 10 september kör vi Inspirationsträff för alla som vill lära sig mer om friluftsliv med barn. Målet på träffen är att alla...

läs mer